perjantai 16. marraskuuta 2018

Kohti terveempää elämää

"If you're not happy make a change."
Ei riitä, että juhlallisesti ilmoitan täällä uuden blogin luomisesta ja siitä, että elämäntapoihini on tultava muutos. Minun täytyy myös olla valmis tekemään niitä muutoksia. Ensimmäisenä ilmoittauduin mukaan FitFarmin kuuden viikon Superdieetti-nettivalmennukseen. Tunnen itseni sen verran hyvin, että täysin yksin en halua tätä matkaa kulkea. Keväällä minun oli tarkoitus osallistua FitFarmin ilmaiseen kahden viikon GoFatGo-nettivalmennukseen, mutta en sitten koskaan ehtinyt (ja - let's face it - viitsinyt) edes aloittaa. Tällä kertaa ajattelin kuitenkin onnistua ja seurata mahdollisimman tarkasti saamiani ravinto- ja liikuntaohjeita.



Ruokailutottumukseni ovat aina olleet minulle se heikoin lenkki. Lukioikäisenä liikuin enemmän kuin keskivertonuori, mutta söin myös todella paljon huonommin. Joinain päivinä saatoin syödä vain pussillisen miniporkkanoita ja toisena paastota koko päivän vain syödäkseni itseni aivan ähkyyn illalla kotona. Saatoin myös mennä kaupan herkkuhyllyille ja lähes tyhjentää ne ja todella syödä kaiken ostamani. Menin lopulta terveydenhoitajan juttusille ja suorastaan vaadin päästä juttelemaan ravintoterapeutille tai jollekulle alan ammattilaiselle. Pitkän keskustelumme aikana terveydenhoitaja koetti vakuuttaa minulle, että olen aivan terve, kun eihän minulla ole anoreksiaa tai bulimiaa. Toimintani oli kuitenkin kaukana terveestä ja minua ihmetytti, kuinka kauan jouduin asiasta vänkäämään. Lopulta terveydenhoitaja kuitenkin suostui kirjoittamaan minulle lähetteen. Voitte kuitenkin arvata, että enhän minä koskaan minkään ammattilaisen juttusille enää tuon kokemuksen jälkeen mennyt.

Jaa'a voisi varmaan luulla, kun kerran näin viisaasti kirjoitan menneessä muodossa lukioaikaisista kokemuksistani, että olen varmasti löytänyt jonkin ratkaisun ongelmaani. No en ole, mutta olen kyllä oppinut piilottamaan huonot tapani paremmin. Uskon kuitenkin, että tämä Superdieetti on juuri se sysäys oikeaan suuntaan, jota olen tarvinnut. En elä harhakuvitelmissa, että tämän dieetin jälkeen elämäni olisi mullistunut täysin päälaelleen ja kuudessa viikossa olisin pudottanut kaikki ylimääräiset kiloni (olikos niitä nyt noin 10 kg normaalipainoon). En myöskään kuvittele, että dieetin päätyttyä voisin palata takaisin vanhoihin tapoihini ja mahdollisesti karistamani kilot pysyisivät poissa itsestään. Sen sijaan perehdyin kunnolla, mihin olen ryhtymässä. Keväällä silmäili GoFatGo-materiaaleja ja minulla oli melko realistinen kuva siitä, mihin Superdieetti-nettivalmennus antaisi eväitä ja mihin ei.

Superdieetti-nettivalmennusta on takana nyt viikko ja risat ja en voi muuta kuin suositella tätä. Leikkiin ryhtyessään täytyy kuitenkin olla valmis muutokseen ja tulee pystyä noudattamaan ruoka- ja liikuntaohjeita melko itsenäisesti, valmennus kun tapahtuu vain netin välityksellä. Tiukka ravinto-ohjelma ei ole onneksi niin tiukka, kuin miltä se ensisilmäyksellä näyttää. Treenit sen sijaan vaikuttivat hyvin rankoilta jo videoiden perusteella ja on kyllä pakko myöntää, että todellisuudessa ne olivat vielä paljon rankemmat. Jos on täysin aloittelija liikunnassa ja etenkin lihaskuntoharjoittelussa, suosittelisin ensi alkuun personal trainerin sessioita, jotta liikkeet tulee varmasti tehtyä oikein. Jonkin verran liikuntaa harrastaneille tällainen nettivalmennus on kuitenkin varmasti juuri sopiva alkusysäys tai keino karistaa ne viimeiset ylimääräiset kilot. Kerron varmasti lisää fiiliksistäni ja Superdieetistä täällä blogissa. Harmikseni sairastuin tällä viikolla ja olen maannut nyt useamman päivän sängynpohjalla. Mutta luovuttaa en aio!

Tänään on hyvä päivä aloittaa oma matkasi kohti terveempää elämää.  Ihanaa alkavaa viikonloppua kaikille!

- Sini

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Minulle sopivien lajien etsimistä

Tämän vuoden aikana en ole noudattanut mitään tiettyä ruokavaliota tai treenannut päämääräisesti kohti jotakin tavoitetta, mutta olen silti ...