maanantai 28. lokakuuta 2019

Minulle sopivien lajien etsimistä

Tämän vuoden aikana en ole noudattanut mitään tiettyä ruokavaliota tai treenannut päämääräisesti kohti jotakin tavoitetta, mutta olen silti liikkunut jonkin verran. Olen koettanut lisätä arkiliikuntaa ja etsiä itselleni sopivia liikuntalajeja. Tämän hetkisiksi suosikeikseni ovat nousseet baletti ja uinti, mikä ei sinänsä yllätä minua, sillä nämä ovat ne lajit, joita lapsena harrastin.

Baletin ja uinnin lisäksi on monta muutakin lajia, joita mielelläni harrastaisin, mutta keksin aina kaikenlaisia tekosyitä, miksi jotakin ei voi tehdä. Esimerkiksi tennistä varten tarvitsisin kaverin, golf on liian aikaavievää juuri nyt, kun viikonloput ovat täynnä ohjelmaa, itsepuolustuslajien harrastuspaikat eivät ole kovin lähellä ja kuntosalit ovat kalliita ja hei, let's face it, siellä pitäisi uskaltautua treenaamaan muiden ihmisten seassa.

Tahtoisin alkaa taas juosta, kuten pari vuotta sitten. Silloin kävin puolen vuoden ajan kolme kertaa viikossa lenkillä aloittaen kolmen kilometrin hölkkä- ja kävelylenkeistä päätyen lopulta juoksemaan elämäni ensimmäisen kerran 10 km! Se tunne oli aivan huikea, kun pääsin tavoitteeseeni. Mutta sitten alkoi laskukausi. En löytänyt enää samaa motivaatiota lähteä lenkille, kun minulla ei ollut uutta tavoitetta näköpiirissä. Viimeisenä naulana arkkuun oli balettiharrastuksen aloittaminen. Juokseminen oli vahvistanut polviani ympäröiviä lihaksia, mutta baletissa jalkojen kiertäminen aukikiertoon aiheutti yhdessä juoksemisen kanssa kipua polviini. Huomasin, että en pystynyt samalla viikolla käymään sekä baletissa että lenkillä. Niinpä juokseminen jäi lopulta kokonaan.



Sitkeästi olen jatkanut samassa aikuisbalettiryhmässä jo kaksi vuotta, vaikka välillä olen saattanut olla kuukaudenkin pois tunneilta sairauden tai jonkin muun syyn takia. Kymmenen vuotta sitten olisin jo yhden poissaolon jälkeen luovuttanut ja lakannut käymästä tunneilla, koska oli hirvittävän noloa olla pois. Siis omasta mielestäni. Koska olen käynyt säännöllisen epäsäännöllisesti balettitunneilla ja polveni eivät enää samalla tavalla rasitu aukikierron hakemisesta, voisi olla aika taas kokeilla lenkkeilyä. Siitä voisi tulla laji, jonka otan baletin ja uinnin rinnalle.

Päätin aloittaa rauhallisesti tämän elämäntaparemontin ja olen keskittynyt tällä viikolla vedenjuonnin lisäämiseen ja nukkumiseen. Vedenjuonti on sujunut jo yllättävän kivuttomasti, mutta ajoissa nukkumaanmeneminen on venähtänyt jo kahtena perättäisenä päivänä. Tänään täytyy ottaa taas itseä niskasta kiinni tämän asian kanssa.

Onko sinulla vinkkejä iltarutiineihin, jotka saisivat rauhoittamaan päässä pyörivät asiat ja nukahtamaan helpommin?

- Sini

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Minulle sopivien lajien etsimistä

Tämän vuoden aikana en ole noudattanut mitään tiettyä ruokavaliota tai treenannut päämääräisesti kohti jotakin tavoitetta, mutta olen silti ...